Dream-market – en drömbutik
13-15 februari 2009

Pedagogisk verksamhet riktad till barn och ungdomar i åldern 4-16år under den alternativa konstmässan Supermarket, Clarion hotell, Stockholm.

Idé och genomförande: Maria Saveland och Anna Selander.
Övriga medverkande: Lotta Döbling och Erik Sigerud.
Med stöd från Stockholms kulturförvaltning.

 


I Supermarkets drömfabrik får barnen skapa nya produkter av återvinningsmaterial.

 

Idé

Vi skapar ett rum där barn kan komma in och göra något eget under ett besök på konstmässan.

I ett konferensrum på hotellet bygger vi, i samverkan med barn/ungdomar, upp en butik av återvinningsmaterial.

En plats där var och en får skapa sin drömprodukt, sin egen vara.

”Den här burken kan du fylla med vad du vill”

 

 

Burkar, små lådor och plastflaskor byggs om till produkter som barnen hittar på, man kan sälja vad som helst från ärtor till känslor till idéer.

Papplådor tejpas ihop till hyllor med packtejp. Vi gör skyltar som hängs upp.

Barnen arrangerar affären som de vill (med vår hjälp). Det hela växer till en stor skulptur som kan ses som ett monument över konsumtionssamhället.

Genom att ge förpackningarna nytt innehåll föds idéer för nya användningsområden för allt skräp. En vision av att man kan gå vidare och skapa nytt.

Barnen får också göra korta reklamsnuttar för sin produkt inför en videokamera. De kan sprida information, göra reklam eller berätta om varför de valde just den här varan till denna ”butik”. Det filmade materialet visas som projektion i rummet.

 

 

« Tillbaka till Pedagogiksidan